vrijdag 24 april 2009

Evangelisch

ooit evangelisch

Ik ben werkzaam in een Evangelie Gemeente.
Via internet en krant kwam ik op het spoor van het onderzoek wat er is gedaan naar kerkverlating in de evangelische beweging.
Na een enquete is er een boek verschenen: Ooit evangelisch.
Dit is een boek wat iedere leidinggevende in de evangelische beweging gewoon eens mag lezen om zelfonderzoek te doen.
Het daagt mij in ieder geval flink uit om op een gezonde en eerlijke manier christen te zijn in de plaatselijke gemeente.
Waar wil ik wat tegen doen?
Ik wil helpen machtsmisbruik tegen te gaan, meehelpen uitdaging en verdieping te geven, in plaats van clichés en dooddoeners hulp bieden aan mensen die problemen hebben, openstaan voor kritiek en correctie, ruimte geven en luisteren.
Om hierin te groeien heb ik God, vrouw en vrienden nodig.

Een quote die me bij blijft: Een goede herder telt zijn schapen elke avond.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

het is goed in eigen hart te kijken ,in de avond voor het slapen gaan ,alle dingen te bekijken die misschien zijn fout gegaan ,andere mensen pijn tekort gedaan,dat is schaapjes tellen ,maar wat ontzettend lief dat je dat gewoon op je blog schrijft !!weet dat je ook heel veel goed doet ...zelf gezien ,maar ook jou hemelse Vader zag dat,dat je daardoor nog meer van Zijn Liefde mag ervaren ,zo dicht wil Hij bij jou staan.M

Hester zei

tsja, spreek de zus van 'ut schapenvrouwtje' van de Beemster over schapen tellen... Die kon het zelfs tijdens haar bruiloft eigenlijk niet aan anderen over laten...

Laatst had ik het met een vriend over waarom hij uit de evangelische gemeente terug was gegaan naar de PKN. Voor hem was het zeg maar het nieuwe wetticisme dat je soms in de evangelische kringen ontmoet: Het moet radicaler, radicaler, radicaler... oh ja, en er is nog genade...

Ik herken me wel een beetje in wat hij zei.

en persoonlijke aandacht / pastorale zorg is zeker ook een aandachtspunt in onze gemeente, ik ken een aantal mensen die wegens het gevoel niet voldoende 'omzien' te ervaren zijn weggebleven...

Ruben zei

bijzonder dat de voorbeelden van H (en enkele uit het boek) toch ook terug te vinden zijn in andere dan E-gemeenten. begrijp me niet verkeerd, ik ga hier de E-gemeenten niet verdedigen, maar om nu omzien als een heikelpunt van E-gemeenten te bestempelen gaat me wat ver.

Eef zei

Er komen uit het onderzoek natuurlijk wel typische E-gemeente kenmerken naar voren. Maar uiteindelijk is het voor elke gemeente belangrijk om je schaapjes te kennen en te leiden. En dus te doen aan zelfreflectie. In elk geval goed dat er eens naar gekeken is!