donderdag 15 mei 2008

Iemands schoenen pikken

Bij het openen van de koelkastdeur, viel mijn oog op de koelkastmagneet die je hierboven ziet.
Een kadootje van vriend R.

Before you criticise someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticise them you're a mile away and you have their shoes.

Prachtig en betekenisvol, want vriend R en ik hebben een mooie geschiedenis in het leveren en ontvangen van kritiek.

Kritiek is mooi, waardevol en helpt groeien. De vorm waarin het wordt gebracht is belangrijk, maar meer dan dat is de manier van ontvangen bepalend voor wat het uitwerkt.
Kritiek is zelden leuk.
Dat het niet leuk is, leidt er vaak toe dat er een verdedigingsmechanisme in werking treedt, wat verdere nuttige toepassing van wat eruit te leren valt blokkeert.

Wat een rijkdom om mensen om je heen te hebben die iets kunnen met de waarheid. De waarheid doet soms pijn, maar ik heb het nog altijd liever dan een lieve leugen.
Mijn aanstaande kon het gisteren ook mooi verwoorden, toen we het hadden over een vervelende situatie in onze omgeving: "Als jij je ooit zo opstelt, reken er dan maar op dat ik er ben om tegen je te zeggen dat je normaal moet doen!"
Da's één van redenen dat ik voor haar kies.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hai Saam! via jouw reactie op mijn blog kom ik op jouw blogpage terecht ;)
wat leuk! ik heb ze allemaal (!) gelezen.

Ik heb ook steeds betere ervaringen met kritiek geven en ontvangen.
Gister nog, sprak ik met een vriendin en die wilde mijn mening.
Dan heb je de keuze: zijig maar niet eerlijk haar te vriend(in) houden, of duidelijk zijn ook al schrikt ze daar van - waardoor je eigenlijk een veel betere vriendin voor haar bent.
Ik koos het laatste! En kreeg geen mep in m'n gezicht! Dus het was goed ;)

Armgroetjes! Marit

Li zei

Dat wordt wel wat met jullie!

Li

Anoniem zei

Vriend R: ik wil ook zo'n magneetje!!!

Ruben zei

ik ben er niet, ik loop met de schoenen van iemand anders en ben ongeveer een 1,5 km van jullie vandaan!