woensdag 28 mei 2008

De zwakste


Om even in te haken op het mooie bizarre bordjesverhaal van http://vandaslerwerkmeester.punt.nl bij mij een blog die begint met een bordje.
Niet zo'n ingewikkelde, maar ik had 'm nog nooit gezien.
Mooi principe, niet?
Rekening houden met de ander.
We worden ertoe opgeroepen en bijna iedereen voelt wel aan dat het zo hoort.
Opstaan in de tram, een blinde helpen oversteken, boodschappen dragen voor een zwangere vrouw.
Recht van de sterkste?
Survival of the fittest?
Een ander helpen om zelf een hogere positie in de groep te krijgen (respect om je goede manieren) of de angst om zelf ooit eens alleen te staan en daarom alvast goodwill kweken bij je groep...
Het valt allemaal wel via een omweg recht te breien hoor, deze redenatie, maar het is een stuk omslachtiger dan datgene doen omdat het echt het goede is om te doen.
Ik ben benieuwd hoe mensen hun idee van goed/slecht en rechtvaardig/onrechtvaardig invullen. Sociale afspraken of iets wat in de mens is gelegd? Of allebei?
Wat me erg is bijgebleven van een cursus menselijke dynamieken die ik heb gevolgd afgelopen week, is de grote schreeuw om erkenning bij mensen.
Niet om wat ze doen, maar om wie ze zijn.
Een schreeuw die geldingsdrang in zich heeft en tegelijk angst en twijfel laat horen.
Mag ik er wel zijn?
Ben ik de moeite waard?
Vind ik dat, maar bovenal... ziet een ander dat ook?
Bevestiging, erkenning, overgave en de ander...
later meer.

Geen opmerkingen: