woensdag 6 mei 2009

Goedheid en Lijden

Situaties in de directe omgeving en een tripje naar de TRIN conferentie hebben mij weer flink doen nadenken over hoe God en lijden/ziek-zijn samen in één wereld past.

Bij de 4 mei dienst in de Nieuwe Kerk kwam er iets voorbij wat me enorm heeft geraakt. Het zijn de eerste twee coupletten van gezang 223 LBK / gezang 600 OKG (voor alle helderheid: het gaat om één lied dat blijkbaar in twee bundels staat).

De aarde is vervuld
van goedertierenheid
van goddelijk geduld
en goddelijk beleid

Gods goedheid is te groot
voor het geluk alleen
zij gaat in alle nood
door heel het leven heen

En toch worstel ik.
Ik worstel met het gemak waarmee wordt beweerd dat genezing voor het grijpen ligt.
Ik worstel met mijn onkunde om in Jezus’ naam iets aan ziekte en ellende te doen.
Ik worstel en in mijn worsteling… daar is ook God.

Geen opmerkingen: