zaterdag 23 mei 2009

Fris

De laatste jaren is er een serie reboots geweest van succesvolle filmseries: Batman, James Bond, Star Trek… ze wisten de kern van het succes te handhaven en tegelijk de serie toegankelijk te maken voor nieuwe generaties biosbezoekers. In het geval van Batman kwam de serie nog dichter bij de oorspronkelijke strips te liggen.

Als ik met mensen over Jezus praat, dan komt het vaak op me over alsof ze een beeld hebben van hem dat gekleurd is door vroegere ervaringen met ‘de kerk’. Terwijl Jezus volgen elke dag relevant en, misschien gek om het woord te gebruiken, hip is. Het heeft in elke cultuur een plek, al is het maar omdat het vaak zo counter-culture is. Gisteren werd op Geenstijl een jongen die iets zegt over de waardevermindering van het huwelijk weggezet als conservatief. Ik vind zo’n gast juist hartstikke hip. Als je jong bent, mag je juist vragen stellen rond wat je ziet gebeuren. Counterculture, je stem laten horen… zoiets moet je niet de mond snoeren, zoiets moet je koesteren.

Misschien moeten we de franchise gelovigen weer nieuw leven inblazen? In plaats van allerlei labels gewoon weer beginnen met de simpele merknaam ‘christen’… 

3 opmerkingen:

Luuk zei

Da's wel erg eenvoudig. Merk christen, maar welk type? Techspecs hebben we nodig! ;-)

Ik zie overal atheïsten om me heen die zeggen aan te schoppen tegen het christelijk geloof en religie. Maar die eigenlijk vooral worstelen met een beeld van een kerk uit het verleden.

En dan moeten we eens gaan bedenken wat er in onze kerk van vandaag gebeurt waar de volgende generatie over 20 jaar erg tegenaan gaat trappen , en wat sowieso eigenlijk bitter weinig met de kern van christen-zijn te maken heeft.

Sam of Saam zei

Een lijstje specs klinkt weer zo definitief he. Ze komen in allerlei soorten en maten, sommigen hebben geinige apps en anderen worden weer geroemd om hun betrouwbare besturingssysteem.

Dat laatste, daar ben ik dit jaar wel regelmatig over aan het nadenken geslagen.

Sam of Saam zei

(ik bedoel met het laatste, jouw laatste alinea, Luuk)