woensdag 25 maart 2009

No line: part 1

infinity

Heb laatst de nieuwe cd van U2 opgepikt: No line on the horizon. Een cd waar ik echt van kan genieten, een mooie mix van verschillende sounds uit U2’s lange carrière.

Vanaf vandaag pik ik steeds een stukje songtekst van deze cd om daar iets over te schrijven. Ik ga daarbij uit van mijn eigen interpretatie, ik heb Bono niet kunnen vragen wat hij er eigenlijk echt mee bedoelde. Die jongen is zo druk, we komen er niet toe om eens af te spreken.
We beginnen bij de titeltrack: No line on the horizon.

She said infinity’s a great place to start…

Eeuwigheid is al begonnen. Ik weet dat ik iemand ben die er eeuwig zal zijn. Maar weet ik dat écht? Ik heb een duidelijk startpunt, en om me heen zie ik het leven ook stoppen. Van baby naar kind naar tiener naar volwassene naar bejaarde naar een houten kist. Dat zien we. Eeuwigheid. Mijn ziel is eeuwig. Ik blijf bestaan. Als ik erover nadenk is het een vet uitgangspunt om ook vandaag te weten dat alles wat mooi en de moeite waard is, blijft bestaan. Alles wat niet de moeite waard is, verdwijnt.
Gevaar bij eeuwigheidsdenken kan zijn dat je passief wordt. De urgentie mist, want jij hebt misschien je eeuwigheidsticket al binnen. Om maar eens een filmquote te gebruiken echoot wat je nu doet wel na in de eeuwigheid. Daar zou ik nog aan willen toevoegen: alles met eeuwigheidswaarde echoot door. Dat is het stoere aan mijn God: als je bij Hem hoort, dan veegt hij verkeerde dingen weg en blijft alles wat goed, puur, eerlijk en mooi is bestaan.
Let’s make it worth it!  

4 opmerkingen:

Ruben zei

ik heb van mijn vrienden van 3FM begrepen dat het een grower is...

een cd die je een paar keer moet luisteren voor je hem echt kunt waarderen. mee eens?

wat bedoel jij met oppikken...

Sam of Saam zei

Ik bedoel met oppikken dat ik de cd in een winkel heb gekocht.

Dat naar mate van tijd waarderen heb ik eerder gehad met Kings of Leon en de laatste Coldplay. De cd is wel wat gelaagder dan de laatste twee U2 cd's.

Ruben zei

he's got layers... like an onion

Lein zei

No line? --> nu wel :-)

Respect voor je blog: 'alles met eeuwigheidswaarde echoot door' --> heel vet om dit in mijn koppie te laten landen.

Wat ik zelf nog denk over actief leven, besef dat je vandaag leeft, leef niet in morgen, overmorgen of volgend jaar. Vandaag maak je het verschil, vandaag ben je van betekenis, vandaag telt! Als we vandaag beginnen met echt leven --> vette impact op die eeuwigheid!

BOX
Lein