woensdag 11 februari 2009

En de winnaar is...




Seks.


Weinig motivatie achter de stemuitslag en het grote vermoeden dat er veel door dezelfde(n) is gestemd, maar dat neemt niet weg dat ik dit onderwerp aan mag snijden op basis van de poll-uitslag.
Daar gaan we dan.

Over mensen zijn een hoop statistiekjes te vinden.
Zo werd er op de middelbare school altijd verteld dat er een bepaald percentage (10% ofzo) van je klasgenoten een homofiele geaardheid zou hebben. Vervolgens zat iedereen elkaar aan te kijken en in het hoofd een verdachtenlijstje te maken.
Je hebt ook statistieken over seks binnen of buiten het huwelijk.
Heb nu geen zin het op te zoeken (maar be my guest als je er zin in hebt), maar laatst las ik dat een ruime meerderheid van christelijke jongeren buiten het huwelijk geslachtsgemeenschap heeft.
Nu kan je daar van alles over vinden en denken, maar waar ik het over wil hebben is het grote verschil tussen wat we bespreken en wat de realiteit is.

Net zoals bij het voorbeeld van de homo's in de klas is er op het terrein van seksualiteit een verschil tussen de praktijk en wat we met elkaar bespreken.

Binnen de kerkmuurtjes hoor ik weinig mensen met elkaar bespreken of het lastig is om seks binnen het huwelijk te houden. In anonieme onderzoeken wordt aangegeven dat dit ontzettend moeilijk is, maar binnen de kerkmuren wordt er alleen gesproken over hoe goed het is om seks tussen man en vrouw te laten plaatsvinden, binnen een belofte van trouw en wederzijdse verantwoordelijkheid. Allemaal prima, maar als we niet op een goede manier straight zijn over de feiten, de moeiten, de meningen en de praktijk van jij en je seksualiteit, blijf je de kloof houden tussen feiten en wat je hoort binnen de kerkmuren.

Goede seks is mooi. Ik wil graag meer nadenken over hoe we het over goede seks kunnen hebben binnen de kerkmuren, binnen vriendschapsrelaties en in ons dagelijkse contact met God. Dit op een manier die niet goedkoop en smakeloos is, maar ook zonder onnodige ballast en buitensporige veroordelingsdrang. Ideeën?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Een handige techniek kan dan zijn: 'Jantje zit hier en hier mee. Wat zou je Jantje aanraden?' Dus dat je het in de eerste instantie niet persoonlijk maakt en mee durft te praten.
Misschien ook iemand van 'buiten' uitnodigen die de personen in de zaal niet kent en dat maakt het denk ik relaxter voor mensen om naar deze persoon te luisteren.
Het persoonlijk maken lijkt me wel heel lastig. Je zegt niet zo snel 'En hoe staat het met jouw (niet-)seks voor het huwelijk?' :-)

Ik weet trouwens nog een kamp bij de jonge of oude tieners. De leiding was heel openhartig en had de groep opgedeeld in mannen (met mannelijke leiding en jongens) en vrouwen (met vrouwelijke leiding en jongens). Na het praatje van de leiding (waarin naar voren kwam dat zij er veel moeite mee hadden gehad) konden mensen die gebed/gesprekje wilden blijven en anderen naar de zaal teruggaan. Omdat je door te blijven zitten niet aangaf of je 'preventief' gebed wilde, een gesprekje wilde, etc, werkte dat denk ik wel.

Maar ja, hoe je dit evt gemeentebreed en met volwassenen aanpakt? :-S

Eef zei

Bij ons in de gemeente hebben we een couplesweekend voor getrouwde stellen. Daar ben ik nooit naartoe geweest maar ik denk wel dat daar ook ruimte is om openhartig te praten. Wij kunnen er trouwens met sommige (christen)vrienden van ons er wel goed en openhartig over praten.

Ruben zei

ik denk inderdaad dat een kring, zoals Nu-Eef-Niet deze beschrijft, de beste plek is om over deze dingen te spreken. Net, overigens, als bepaalde situaties op je werk, in het gezin of in je prive-leven. We hoeven het thema seks niet buitenspel te plaatsen en te zien als énige onderwerp met een taboe.

Ik vind je blogje leuk. 'kmoest hardop lachen om "Vervolgens zat iedereen elkaar aan te kijken en in het hoofd een verdachtenlijstje te maken."

Een plek creeren waar iedereen zijn of haar verhaal kwijt kan is een goed startpunt. Een kring/cel/groep is hiervoor m.i. een goede plek.

Ruben zei

waar kun jij met dit soort dingen terecht voor je idee Sam-of-Saam?

Anoniem zei

Jaren geleden hebben we een avond over seksualiteit gehad voor alle tiener leiding, onder leiding van Rudi H. Nogal belangrijk dat je weet als tienerleiding wat God in zijn Woord hier over zegt. Hoe kan je anders met de tieners er over praten. Gods woord is nogal belangrijk hier in omdat hij altijd zijn regels gegeven heeft zodat we bewaard blijven voor onnodig leed. (de 10 geboden).
Verder kun je met bepaalde vrienden hier best over hebben, want niet alles gaat vanzelf, en we zijn juist een gemeente om elkaar te helpen Gods weg te gaan. Niet altijd het makkelijkste, maar mijn inziens wel het beste. Was ik niet Gods weg gegaan was ik al met mijn eerste vriend naar bed gegaan. Gelukkig leerde ik al vroeg dat het goed is pas na je trouwen dit te doen.Die regel van God heeft me dus alleen maar goed gedaan. Thea