vrijdag 6 februari 2009

De schepping en evolutie van een discussie

Knevel heeft het weer eens gedaan.
Nu eens niet met zijn befaamde vinger, maar door wat hij gezegd heeft in een televisieprogramma over wetenschap, Darwin en geloven.
Het schijnt op het moment (volgens de Telegraaf, dus strooi wat zout) opzeggingen te regenen bij de Evangelische Omroep.
Knevel neemt afscheid van zijn stelling dat de aarde en wat er op leeft in zes aardse dagen gemaakt zou zijn.
Met klem zegt hij nog dat hij nog steeds van harte gelooft in God als schepper en Jezus als redder en heer, maar dat hoort een boze creationist niet meer.
Wat zegt ie nou?!

Verschil in benadering en geloofsstijl kwam prachtig naar voren in een fragment uit De Wereld Draait Door van donderdag 5 februari jl.
Oud-EO-directeur Doornbos en één van de huidige boegbeelden Boomsma gaan met elkaar in discussie. Ik vind het ontzettend knap hoe Boomsma 'mijn geloof' representeert aan tafel bij Matthijs, respect!

Linkje naar fragment: http://www.dumpert.nl/mediabase/394781/85a20cfe/reli_fittie_in_dwdd.html

8 opmerkingen:

Li zei

ik ook

Boomsma fanclub starten????

Eef zei

Jammer dat er altijd 'partijen' gekozen moeten worden. Dan zijn we soms meer bezig met twee kampen i.p.v. juist een te zijn ondanks de onderlinge verschillen. Sommige dingen zullen we pas ontdekken als we bij God zijn toch?

Ruben zei

zwart of wit... grijs? wat is dat?

aardige uitspraken durft meneer Dorenbos te doen. Pittig...
bidden maar voor Andries en zijn gezin.

Ruben zei

bijzonder om te merken dat mr. Dorenbos uiteindelijk geen inhoudelijke punten naar voren brengt. Erg sterk inderdaad, die Arie.

Anoniem zei

Boomsma is geweldig!?
40 dagen zonder seks presenteren.
Ondertussen wel al 4 jaar samen wonen.Nee, Boomsma is een geweldig voorbeeld!!!!!!!

Sam of Saam zei

Hoi Anoniem,

bedankt voor je bezoek en voor het punt wat je wil maken.

Ik denk dat niemand hier het idee heeft met Arie Boosma de perfecte christen voor zich te hebben.

Meneer Doornbos kan wel prachtig maagd zijn gebleven tot zijn huwelijk en nooit gestolen hebben uit de suikerpot of iets van die strekking... maar in dit gesprek laat hij wat steken vallen. Daarmee kan hij nog steeds in andere dingen een geweldig voorbeeld zijn.

Arie Boomsma heeft een aantal keuzes gemaakt die niet verstandig zijn, daarmee kan hij nog steeds in dit gesprek een voorbeeld voor mij zijn.

Over de daad van het samenwonen kun je een oordeel hebben. Spreek hem daar gerust op aan zou ik zeggen, maar laat het oordelen over personen maar aan Iemand anders.

Anoniem zei

Opmerkelijk blijft wel dat de directeur van de EO, totaal geen grip heeft op Knevel.
Zo was te lezen in de NRC.

Iedereen wist al dat Knevel al om was.

Toch is het vreemd, dat het Intelligent design totaal andere waarden heeft in de U.S.A dan Dekker er hier aan gegeven heeft.

Ik zou het warderen als u een stukje kunt schrijven over uw standpunten t.a.v. evolutie.
Ik zou het graag willen weten van een aspirant oudste!

Sam of Saam zei

Absoluut geen grip hebben op Knevel?! Klinkt extreem. Heb het stuk niet gelezen, heb je een link of stukje tekst?

Misschien kun je wat meer uitleggen over totaal andere waarden van ID in USA (groot land, welke mensen bedoel je daar?) dan hier. Ben zelf niet zo belezen in het onderwerp.

Zou je me willen vertellen met wie ik het genoegen heb, beste anoniem, dat vind ik fijner communiceren. Misschien komt er binnenkort wel een blog over evolutie, maar ik heb daar niet zulke stelligheden over te melden. Voor mij is belangrijk dat God de auteur is van de schepping en alles in zijn hand heeft. Wat er ook gebeurt, Hem ontgaat niks. Hij kan een zee laten stromen, maar Hij laat er net zo makkelijk een pad dwars door ontstaan. Mijn Papa kan alles.