maandag 28 januari 2008

Gastblog 2: Lian

The way of blogging

Bloggen is een way of life. Het is niet slechts een verhaaltje schrijven, het is iets, als je het tenminste serieus aanpakt, wat de hele dag in je achterhoofd zit. Als blogger ben je gedurende de dag op zoek naar blogmomenten en je probeert die zo creatief mogelijk te uiten.

Als ik voor mezelf spreek, dan vind ik het een uitdaging om via de blog mijn leven te laten zien in al zijn facetten: de mooie dingen, de lol, maar ook de moeilijke dingen, de vragen, twijfels.
En hierin zit een bepaalde spanning: wat vertel je wel en wat niet. Tenslotte is het wel te zien op het www.

Om een voorbeeld te geven van een blog die uitermate leuk was geweest, maar het niet heeft gehaald, hier het relaas daarvan. In de kerstvakantie was ik voetbalfan van mijn neefje bij een zaalvoetbaltoernooi. Zittend naast mijn neefjes op de tribune, zat er voor ons een man met een –hoe zal ik het zeggen- wat laag zittende broek. Aangezien de man ook nog voorovergebogen zat, hadden wij het mooie uitzicht op zijn bilspleet. Al snel hadden wij het geweldige idee om een foto te maken met mijn mobiel en daar een smeuïg blogverhaal van te maken, met foto J!
Ergens in mijn achterhoofd vroeg ik me af of ik dit kon maken, maar we wilden er voor gaan. De voorpret is vaak nog leuker dan de blog zelf, haha. Helaas ging de man eerst verzitten zodat de bilspleet foetsie was en daarna kwam er een vrouw precies tussen ons in zitten. Kans verkeken en geen blog… Maar ik zag het al helemaal voor me. Wat een lol.

Wat betreft de minder mooie kanten van het leven is dat ook iets om zorgvuldig mee om te gaan op de blog. Aan de ene kant is het lekker om je verhaal kwijt te kunnen, maar aan de andere kant maakt dat je wel erg kwetsbaar. Toch levert het ook mooie momenten op, en openheid en eerlijkheid geven zelfs via de blog de kans om relaties met anderen te vergroten. Denk ik tenminste.

Bloggen maakt je ook lui. Als iemand vraagt of ik nog wat heb meegemaakt, dan zeg ik: lees mijn blog maar. Of als ik iets vertel aan iemand, is het ook wel maf om te horen: dat weet ik al, heb ik al op je blog gelezen. Tsja, wat een vriendschap.

Om die trend te doorbreken kun je dus doen alsof je gaat afstuderen en doen alsof je even geen tijd meer hebt voor blogs schrijven en anderen inhuren om gastblogs te schrijven. He, dat is eigenlijk best een idee!

5 opmerkingen:

Li zei

Ik vind dit een heel leuk blogstukje!

Ruben zei

erg leuk blogstukje!
laten er nog velen een gastblog schrijven voordat chef klaar is en zelf weer begint met blogs schrijven!

Sam of Saam zei

Het is uiteindelijk aan de bezoekers van het weblog welk stukje er het leukst was.

Dat wat jij zegt over bloggen, dat herken ik ook wel bij de blogstijl van Gert Jan. Heb hem ook weleens horen vertellen over hoe een weblog invloed heeft op hoe je een dag kan beleven. Misschien gaat dat bij mij ook nog wel komen.

Ruben zei

Saam, comment on je nieuwe plaatje:
waarom houd je de schouder vast van die arme vrouw achter je!

laat 'r los

Li zei

Ja, volgens mij knijp je haar expres.